ماسك النشا والليمون لعلاج مشكلة المسام الواسعة‎

الموجز
لتفتيح الجسم والبشرة وعلاج مشكلة المسام الواسعة، وتقدري تستخدميه للأماكن الحساسة وتحت الإبط..
المقادير:
ملعقة صغيرة عسل نحل
3 نقط زيت ورد أو ماء ورد
ملعقة صغيرة نشا
ليمونة
الطريقة:
ضعي مكونات الماسك وقلّبيهم كويس وحطّيهم على الوجه بالكامل حتى منطقة العيون.
وتقدري تستخدمي الماسك ده بطريقة تانية، ودي بتكون مفيدة أكتر:
1- اعملي مساج لبشرة وجهك وجسمك بالليمون في اتجاه واحد من أسفل إلى أعلى اتجاه القلب، وبالنسبة للإيد اعملي المساج في اتجاه دائري، وسيبيه على بشرتك من 3 : 5 دقائق.
2- هاتي بخاخة فيها ميه عادية أو ماء ورد، ورشّيها على الجسم كله، وبعد كده وزّعي النشا زي البودرة على بشرة وجهك وجسمك، وسيبيه لمدة 3 دقائق، وبعد كده افركيه من على بشرتك، وسيبي جسمك يرتاح لمدة 3 دقائق، وبعدين اشطفي وجهك وجسمك بالمية العادية.
3- ادهني وجهك وجسمك بعسل النحل بفرشاة الصبغة بالاتجاهات اللي قلناها قبل كده، واتركيه لمدة 5 دقائق، وتقدري تستخدمي الماسك ده على وشك مرتين أو ثلاثة في الأسبوع، وبالنسبة لجسمك ممكن تعمليه كل يوم.
باسنت ابوالجود
استعملى ماسك النشا والليمون لعلاج مشكلة المسام الوسعة لتفتيح الجسم والبشرة وعلاج مشكلة المسام الواسعة، وتقدري تستخدميه للأماكن الحساسة وتحت الإبط
المقادير:
ملعقة صغيرة عسل نحل
3 نقط زيت ورد أو ماء ورد
ملعقة صغيرة نشا
ليمونة
الطريقة:
ضعي مكونات الماسك وقلّبيهم جيدا وضعيهم على الوجه بالكامل حتى منطقة العيون.
وتقدري تستخدمي ذلك الماسك بطريقة اخرى، وهذه الطريقةة مفيدة أكتر:
اعملي مساج لبشرة وجهك وجسمك بالليمون في اتجاه واحد من أسفل إلى أعلى اتجاه القلب، وبالنسبة للإيد اعملي المساج في اتجاه دائري، وسيبيه على بشرتك من 3 : 5 دقائق.
اجلبى بخاخة بها ماء عادى أو ماء ورد، ورشّيها على الجسم كله، وبعد ذلك وزّعي النشا مثل البودرة على بشرة وجهك وجسمك، واتركية لمدة 3 دقائق، وبعد ذلك افركيه من على بشرتك، واتركى جسمك يرتاح لمدة 3 دقائق، وبعد ذلك اشطفي وجهك وجسمك بالمياة العادية.
ادهني وجهك وجسمك بعسل النحل بفرشاة الصبغة بالاتجاهات اللي قلناها قبل ذلك واتركيه لمدة 5 دقائق، وتقدري تستخدمي ذلك الماسك على وجهك مرتين أو ثلاثة في الأسبوع، وبالنسبة لجسمك ممكن تعمليه كل يوم
تم نسخ الرابط