” يا بتاعت ممدوح”.. القصة الكاملة لخناقة ياسمين عبد العزيز وشقيقها وعلاقتها بالعوضي

أشتعلت مواقع التواصل الإجتماعي اليوم بحديث دار بين الفنان وائل عبد العزيز وشقيقته الفنانة ياسمين عبد العزيز والفنان أحمد العوضي، بعدما ترشاقا الإتهامات والسباب والمعايرة فيما بينهم، ومن خلال هذا التقرير نلخص الحكاية...
بدأت المشكلة عندما نشر وائل شقيق ياسيمن رسالة عتاب شديدة اللهجة لشقيقته على إثر ما يثار بشأن ارتباطها على مواقع التواصل بالفنان أحمد العوضي، الذي يصغرها بـ 10 سنوات.
وكتب قائلا قبل أن يحذف البوست: "بصي يا ياسمين يا عبد العزيز يا أختي، أنا معاكي وفي ضهرك من وأنتِ صغيره شيلت مشاكل كتيًر بسببك ووقفت جنبك بكل ما أملك من قوة أدافع عنك في كل موقف صعب مر عليكي، ونسيت حياتي ونفسي علشان تبقي نجمة في مجالك".
وانتقد وائل في البوست التقاط شقيقته صورا مع أحد الأشخاص لم يسميه _ واحد أصغر منك ب 10 سنوات" _ على حساب سمعتها وسمعة العائلة، لافتاً إلى أنه ترك لها حرية اختياراتها إلا أنه لن يسمح لها بهذا (يقصد طريقة ارتباطها) .
وأضاف شقيق الفنانة: "من أمتى واحنا بنعمل أعياد ميلاد وتنزل على السوشيال ميديا، من أمتى الناس بتجيب في سيرتنا!؟ ونقعد نتعاكس على السوشيال ميديا ومع ذلك حياتك وأنتِ حره فيها، أنا هتكلم علي الشق الي يخصني".
وأنهى وائل البوست: "إحنا دلوقتي عايزين نفهم العلاقة دي إيه و رايحة على فين، أما بالنسبة للأخ اللي ماشي وراكي في كل حته وشايفك البيضة الدهب إلي هتفقسله كل يوم، أحب أقولك يا راجل لما تيجي تدخل بيت تدخله من بابه وتقعد مع رجالة البيت!!.. دي الأصول وده الاحترام".
ورد "العوضي" عليه في رسالة له على حسابه الرسمي بموقع "فيس بوك" قائلا: "انهى بيت اللى ادخله من بابه.. ان كانت هي اللى بتصرف عليه وعلى ابنك اللي مخبيه وراميه وهي بتدفعله مصاريف مدرسته.. باب ايه يا ابنى ادخله هو انا شفت راجل واقف جنبها.. دي واحدة انت مبتعملش حاجة غير أنك بتستنزفها هي ومامتها.. باب ايه يا ابنى الى هدخله من بابه واكلم واحد بيتكلم على عرضه ولحمه قدام الناس.. يا ابنى انا من عين شمس منطقية شعبية اتربيت على ان الأخت والام والست الكلام عليهم من الكبائر.. عربية ايه يا ابنى انا اجرى الحمد لله يعيشني كويس ويجيبلي عربية حلوة وبيت كويس.. بمجهودي وشغلي مش على عرق واحدة ست.. باب ايه يا حبيبي اللي ادخله وانت أصلا.
ليقوم "وائل" بحذف "البوست" الذي نشره منذ ساعات والذي هاجم "العوضي" و"ياسمين" فيه، وكتب رسائل هجومية جديدة لأحمد العوضي قائلاً: "ردك متوقع جدا لأن هو ده أسلوبك ومش هيتغير بس انا هرد عليك.. بالنسبة أن حد بيصرف عليا عمرها ما اديتني جنيه في جيبي وأحب أفكرك اني قاعد في بيت إيجار وراكب عربية تويتا كنت جايبها قسط من شقايا وأظن انت شوفتها أيام مسلسل (لاخر) نفس لما كان معاك عربية لانسر.. ويادوبك حوشت عشان أغير عربيتي قريب.. وحتى لو حد من أهلي ساعدني في وقت ضيقة أنت مالك!!.. والا معندكش كلام تقوله !!!؟.. اما الشغل اللي أنا فاشل فيه فا لو بتعتبر ١٧ جايزة أخدتهم في أربع سنين فشل فا ياريت تعرف تبقي فاشل زيي لكنك مش هتعرف للاسف.. ومش أنت اللي تحدد فشلي ونجاحي في أي شيء لأنك طالع على رقبة الناس".
وتطرق "وائل" للحديث عن شقيقته "ياسمين" قائلا: "اما اختي فالمواقف والسنين اللي فاتت هيا اللي هتبين انا عملت عشانها ايه.. وكلمة اني طالع على حسها كل الناس عارفة اني شقيت طريقي لوحدي من ١٥ سنة وعلى الرغم من ده فا أنا عادي أبطل تمثيل من بكره قدام مصالح اختي.. اخيرا بقي .. ردك ده عليا اثبتلي انك ولا همك الإنسانة اللي انت ماشي تعاكسها في كل حتة وعلى صفحات السوشيال وسيبت المهم وابتديت في تشويهي ومفكرتش تاخد خطوة محترمه تجاهها الا أنك جريت على الترند وهتشتغل شغل قذر لان ده اللي يهمك (ترند ودور بطولة وفلوس وعربيات).. وبالنسبه للناس اللي بتقول اني بتكلم على موضوع زي ده على السوشيال ياريت تدخلوا تشوفوا صفحاتهم وتعرفوا أن الموضوع متعارف عليه للناس الا أهلها".
وتابع: "ياسمين سألتني بعد الطلاق انها ممكن تحب وتتجوز وانا أول واحد قولتلها طبعًا حبيبتي ومن حقك وهبقي أول حد يفرحلك.. بس مش أنت لأني أعرفك من سنين وعارف نواياك والأيام هتثبت صحه كلامي.. ونصيحة مني ليك لما تدخل على ست متخطارش وقت ضعفها وخروجها من طلاق ومشاكل لو فعلا بتفهم كنت بقيت صديق ينصح ويحافظ ويخاف لحد ما تبقى قوية تاني.. مش يتصور صور زي دي يا محترم.. وأخيرا في ٥ أكونت باسمي على فيس بوك وانستجرام معرفش عنهم حاجة".
يذكى أن العوضي نشر عبر صفحته صورة أعترف بحبه للفنانة ياسمين عبد العزيز، ليحسم بها الجدل حول علاقتهما أخيرا وعلق عليها قائلا: "بحبك يا ياسمين"، ونشرت هي نفس الصورة والتعليق.
تم نسخ الرابط